Een dag op school

Op een dag…

Om 8.45 u (op woensdag om 8.40) vertrekken we op de speelplaats. Buiten hebben we onze eigen bank waar we met de klas op de juf wachten. We gaan rustig naar de klas, met enkele tussenstops onderweg (we wachten aan de deur van de speelplaats, vormen een rij aan het verzorgingslokaal, wie moet gaat naar het toilet, we wachten even aan de trap, aan de deur van onze gang en aan de klasdeur.)

Bij het binnenkomen hebben we een klein ritueel: alle kinderen hangen hun jas aan de kapstok, ze stoppen wanten, muts en sjaal in hun boekentas, ze leggen hun brooddoos in de bak, geven hun heen- en weermapje aan de juf, zetten de boekentas in de kast en overloopt de planner samen met muis het week- en dagschema.

Elk kind kiest 1 hoek bij het binnenkomen van de klas en speelt hier in stilte.

De kring duurt slechts 15min zodat iedereen betrokken blijft.

De taken worden elke maandag opnieuw overlopen. Wie wil kan een nieuwe taak verzinnen of kan voor een andere taak kiezen.
De klasmuis(handpop) gaat bij iedereen langs die iets wil vertellen/tonen of lezen.

Na de ochtendkring volgt de naverwerking. Dit is een belangrijk moment voor de verdere vormgeving van de dag. De kinderen kiezen uit het aanbod van de juf hoe ze hun naverwerking zullen vormgeven. Hun resultaten geven ze weer in hun eigen uitvindersboek.

Bij het hoekenwerk is er telkens een aanbod voorzien. Juf gaat telkens tijdens de ochtendkring een talig en/of rekenkundig aspect in de kijker zetten. Daarop bouwt ze verder tijdens het aanbod.

De kinderen worden gestimuleerd om zo zelfstandig mogelijk aan het aanbod te werken en om zonder de groep te storen hulp te vragen.

Bij het kiezen van hun hoekenwerk hangen de kleuters hun wasknijper aan het juiste prentje op hun planningsbord. Ze kunnen kiezen tussen ik speel samen(sociaal spel), ik bouw(reken spel), ik maak(creatief of taalspel) of ik beweeg( fysisch spel).  Doorheen de week houdt juf bij of hun keuzes evenwichtig zijn.

Om 11u30 wordt het werk van de voormiddag bekeken en wordt de namiddag samen gepland. Kinderen kunnen kiezen tussen de activiteit in de klas volgen of de ateliers.

Kinderen die voor een atelier kiezen komen om 12.45 samen met de atelierbegeleiders om het atelierwerk met hen te plannen. Na de laatste speeltijd wordt iedereen terug in de klas verwacht om samen de dag rustig af te sluiten.